Slider[Style1]

Style2

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style4

Style5




CARA PENGGUNAAN GUM ARABIC @ AL-MANNA

MASA MAKAN: 


1. Waktu pagi semasa perut masih kosong. Jika mahu berpuasa, ambil waktu sahur. 2. Waktu malam sebelum tidur.

CARA BANCUHAN: 

 
1). 2 sudu makan (=25 gram) dibancuh dengan segelas (250ml atu lebih) air biasa (bukan air panas atau disejukkan dalam peti ais)
2). Jika anda mahu hadkan meminum air kepada 500 ml sahaja sehari, bancuh 25 gram gum arabic dengan 100 ml sehingga 150 ml air sahaja, jika anda sembelit dengan bancuhan yang pekat ini, air perlu ditingkatkan lagi, jika tidak dapat, kurangkan pengambilan kepada 1 sudu makan sahaja. Gum Arabic tidak menyebabkan masalah sembelit, malah ia dapat mengubati masalah sembelit, sembelit disebabkan oleh air dalam badan anda tidak mencukupi untuk melawaskan pembuangan air besar. Makan lebih sayuran dan buah-buahan yang sesuai dengan kesihatan anda.

CARA MEMBANCUH GUM ARABIC: 


i)- Ambil shaker atau botol air yang kering, masukkan gum arabic, kemudian masukkan air goncang hingga larut, jika sukar larut, biarkan ia terendam dalam air 30-60 minit barulah goncang semula
ii)- Bagi gum arabic ketulan; Untuk minum waktu pagi, rendam ketulan gum arabic dalam air pada waktu malam, waktu pagi barulah kacau sehingga larut. Untuk minum waktu malam pula, rendam dalam air pada waktu pagi, waktu malam barulah kacau sehingga larut dan diminum.

Minum 2 Sudu Penuh Sudu Makan (=25g) dibancuh dengan 250 ml air. Jika Doktor menasihatkan supaya pengambilan air dikurangkan, bancuh dengan 75-150 ml air sahaja. Bagi semua penyakit termasuk pesakit buah pinggang, semasa minum air bancuhan Gum Arabic, makan juga 1 sudu teh Habbatus Sauda' atau 1-3 biji kapsul Habbatus Sauda' (kecuali Doktor melarangnya), kerana Habbatus Sauda' dapat menyembuhkan banyak penyakit seperti disebut di dalam Hadis Rasulullah Sollallahu 'alaihi wa sallam. Gabungan kebaikan Habbatus Sauda' dan al-Manna atau Gum Arabic ini, Insya' Allah, dapat memulih dan memelihara kesihatan kita supaya kita dapat beribadat dengan lebih tekun dan selesa.

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

1 comments:

  1. Sangat bermanfaat isi artikel ini,saya menyukai design website anda..Kangen Water Tangerang

    ReplyDelete


Top