Slider[Style1]

Style2

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style4

Style5



Kangen perkataan yang berasal dari Jepun. Ini bermakna kembali kepada asal. Daripada makna perkataan, ia boleh difahami bahawa air Kangen membantu badan untuk kembali ke pelupusan atau ke posisi asalnya.

Air ini terbukti sangat efektif dalam membantu seseorang pulih daripada penyakit tertentu yang boleh dikaitkan dan dihubungkan dengan dehidrasi. Ianya memulihkan sistem badan secara holistik atau menyeluruh bermula dari akar penyakit. Dehidrasi adalah gangguan dalam keseimbangan cairan atau air pada tubuh. Hal ini terjadi karena pengeluaran air lebih banyak daripada pemasukan (misalnya minum). Gangguan kehilangan cairan tubuh ini disertai dengan gangguan keseimbangan zat elektrolit tubuh.

Dehidarasi terjadi karena
  •     kekurangan zat natrium;
  •     kekurangan air;
  •     kekurangan natrium dan air.
Fakta saintifik membuktikan bahawa air Kangen mengandungi kelompok lima hingga enam molekul air, menjadikannya satu Hydrator yang sangat baik, sebagai unsur-unsur yang lebih kecil mampu bergerak melalui membran sel dengan lebih mudah, sangat berbeza dari air biasa seperti air paip mengandungi 12-15 molekul air yang menjadikannya lebih sukar bagi tubuh manusia untuk menyerap dan menggunakan air dengan berkesan.


Bagaimana ia dikaitkan dengan penyakit kencing manis?

Satu kajian penyelidikan yang dilakukan di salah satu hospital di Korea menunjukkan bahawa pesakit kencing manis mengambil air alkali terion mempunyai peluang yang lebih besar untuk pemulihan dan menstabilkan tahap kestabilan gula dalam darah berbanding dengan pesakit yang mengikuti rezim pesakit kencing manis yang biasa.

Dalam kajian ini, pesakit kencing manis telah dikumpulkan secara berasingan, kumpulan yang mempunyai suntikan insulin biasa dan kumpulan yang mengambil air terion alkali.

Hasil kajian ini dijelaskan dalam buku Dr Menang H. Kim bertajuk "Air Kehidupan". Beliau menjelaskan dalam buku ini perbezaan yang luar biasa yang diperhatikan selepas kajian telah dijalankan. Hasilnya, pesakit yang mengikuti terapi air alkali terion mempunyai paras gula darah yang stabil manakala kumpulan lain yang terus mengambil suntikan insulin tidak berjaya mencapai tahap stabil gula darah. Tahap gula dalam darah mereka telah meningkat dan jatuh, suatu keadaan yang boleh membawa maut kepada pesakit kencing manis.

Kajian-kajian lain telah menunjukkan bahawa air Kangen melambatkan penuaan, alkalizes badan kita atau membuat tubuh kita bersifat alkali, dan membersihkan usus yang menjadi punca kepada kebanyakan penyakit manusia.

Hal ini akan mengurangkan toksin tambahan dalam badan pesakit kencing manis dan mampu untuk melawan dan cuba untuk menghapuskan racun toksin dan membuat pesakit  kencing manis menjadi lebih sihat, proses ini akan berlaku secara alami apabila sistem tubuh dan organ kita kembali kepada asal.

Mengapa ini berlaku? Air Kangen akan membuang racun toksin dari badan dan mencegah pembentukan serius keton. Keton yang berlebihan muncul dalam air kencing apabila darah tidak boleh mengendalikan apa-apa lagi, dan boleh menjadi tanda bahaya yang kencing manis boleh berisiko koma atau lebih teruk lagi.

Keton adalah produk sampingan dari metabolisme lemak. Ketika tubuh tidak memiliki cukup glukosa, hati mengubah lemak menjadi asam keton, yang digunakan sebagai bahan bakar oleh otot. Keton dapat menumpuk di dalam darah sebagai akibat insulin yang tidak memadai atau asupan kalori yang tidak memadai. Peningkatan keton dalam sampel darah atau sampel urin ditemukan dalam kasus-kasus kelaparan dan beberapa kasus diabetes mellitus akut (tipe I).

Selain daripada fungsi-fungsi di atas, air Kangen juga membantu dalam mengekalkan tahap pH darah. Tahap tertentu ini perlu sentiasa tepat supaya fungsi dalam badan akan dikekalkan dengan baik. Orang yang suka makan makanan berasid mungkin berisiko obesiti dalam jangka masa panjang dan air Kangen membuktikan untuk menterbalikkan kesan-kesan asid ini.

Air Kangen juga berfungsi sebagai anti-oksidan dengan menghasilkan mineral tambahan yang sangat penting untuk badan. Air Kangen membantu dalam mengembalikan semula radikal yang biasanya digunakan daripada toksin yang telah didepositkan kepada badan.

Walau bagaimanapun, untuk mendapatkan kesan yang lebih efektif, seseorang mungkin perlu mengambil lain-lain jenis vitamin dan ia boleh menjadi lebih mahal. Madu asli dan gum arabic atau herba lain yang bukan berasaskan bahan kimia sangat bagus dikombinasikan bersama air kangen.

Bagaimana kita membuat air Kangen? Dalam usaha untuk menghasilkan air Kangen, terdapat keperluan untuk peralatan yang dipanggil penjana air terion. peralatan ini menjana air Kangen kerana air dari paip itu berjalan melaluinya. Dengan cara ini, bahan kimia dan bakteria yang sering di dalam air paip dihapuskan dengan menghasilkan air yang bersih kaya dengan mineral penting seperti magnesium, kalsium dan kalium.

Gabungan air Kangen, pergerakan badan biasa, rawatan perubatan yang betul dan penjagaan dan pemakanan yang sihat dan seimbang boleh membantu seseorang kekal sihat dan berada jauh daripada mengembangkan beberapa jenis penyakit tetapi kesan ini mungkin tidak 100% pada pesakit diabetes tipe 2.

Pengambilan air Kangen hanya boleh menterbalikkan kesan. Selain itu, jika ini diamalkan secara teratur mengikut sukatan 30ml x berat tubuh dalam kg setiap hari, kita mampu mengurangkan risiko terkena mana-mana penyakit kronik lain khasnya diabetes.


Disadur dari:-
- Julia Hanf author of the book How To Play the Diabetes Diet Game and Win Through a real life crisis
- Kangen master Malaysia
- Sumber internet

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

1 comments:

  1. bagaimana cara gabungkan air kangen dengan gam arabic.... masuk gam arabic bersama air kangen ka...?

    ReplyDelete


Top